Do you sample?

2009.10.21. 15:35

Ma becsülettel felkeltem hajnali nyolc órakor, hogy irány az egyetem, hang is, video is, és már elégedetten fekhetek le. Apropó lefekvés, tegnap fél egyig fejvesztve szortíroztam a track-ek és hozzájuk kapcsoló spektrumok között, aztán rászántam magamat a lefekvésve, de órákig nem tudtam elaludni. Eddig tartott, mire rájöttem, hogy azért nem, mert éhes vagyok. Újabb félóra múlva rávettem magamat, hogy kimenjek a konyhába kajáért... a zacsis leves sokáig tart (éjjel igen, nemröhög), azon kívül meg banán van....

...úgyhogy kimentem, visszafele meg imádkoztam, hogy senkivel ne találkozzak össze, mert elég nehezen tudtam volna kimagyarázni, mégis mi a faszt settenkedek a szobámba az ájszaka kellős közepén egy banánnal a kezemben, és akor aztán hallgathattam volna az urban legend-et ítéletnapig.

Na de nem ezt akartam mondani, hanem ma is túrtuk a sound design-al kapcsolatos tényeket és ismereteket Katia-val, és ahhoz képest, hogy alig bírtam nyitvatartani a szememet az álmosságtól és elültem a seggem, egész érdekes volt.

 

Kisebb összegem van rá, hogy a mozizók 90%-a még életében nem gondolkodott el azon, hogy amit hangeffektként hall a film alatt, az tulajdonképpen annak a mozzanatnak a hangja-e, vagy épp egy műanyagvödörből a betonra szórt ezer darab csavaré?

....mert az utóbbi.

A másik, amin behaltam, az a narráció vs. hang és zene viszonya volt.

Excercise 1.: adva van egy pár perces animáció egy alapvetően robotféleségről, aki takarító, de pilóta szeretne lenni. Véletlenül hozzá kerül az egyik pilóta kulcsa, elkezd repülőzni, majdnem lezuhan, de megoldja, beleszeret a repülésbe, elviszi a gépet, a takarítóigazolványát pedig eldobja. Jön egy rakodómunkás, eldobja a rakodóigazolványát, felkapja a takarítóigazolványt és boldog. Ja, igen, fontos, dialógus nincs. A történet ugye úgy áll össze a publikum fejében, hogy látvány, sound effects, soundtrack (zene). Aha, és mi történik, ha az egyik összetevőt elvesszük?

 

Vegyük el a hangeffekteket és a zenét, marad az animáció. Azthinnétek ugye, hogy hát ja, ez olyan, mint mikor a Halálos Fegyvert lehalkítom, úgy is vágom, mi van. Hát NEM.

Ott ültünk harmincan a teremben, és senkinek fogalma nem volt róla, mégis miről szólhat a sztori, halovány sejtéseink voltak a repülés iránti vágyról, meg hogy ez a robot valamiért szomorú.

Adjuk hozzá a hangeffekteket. Aha, kezd összeállni a dolog, a robot szomorú, mert csak takarító, miközben látja a gépeket elsuhanni a feje fölött, aha, elbaszott valamit a levegőben, azért akar lezuhanni, aztán rájön, hogy ő tulajdonképpen ért ehhez. Valami viszont még nagyon furcsa, nem klappol. És nem, nem jöttünk rá, hogy ami hiányzik

 

az a zene. Tekintettel arra, hogy nincsenek dialógusok, itt még intenzív a szerepe, de egyébként is mgállja a helyét az állítás, hogy az érzelmi töltetet a zene adja hozzá a látványhoz és a hozzá kapcsolódó, egyébként idegen, de a látvány miatt természetesnek felfogott hangeffektekhez.

És ez a három nem működik egymás nélkül. Ha az egyiket elveszed, néző ott ül a moziban két órát, és gyakorlatilag fogalma nincs, mi történik.

A sound design és a sampling mindig is iszonyat érdekes dolognak tűnt nekem, csak mindig hülye voltam hozzá, meg lusta beleásni magamat.

Néztünk pár példát: ennél innovatívabb dolgot elképzelni sem tudok, komolyan.

Tudjátok például, hogyan készült a Lord of the Rings Uruk Hai seregének FX-e?

 

Peter Jackson mezítláb begyalogolt egy teltházas krikettaréna közepére, kb. 7000 ember közé, majd elmagyarázta nekik, hogy mi történik, és hogy akkor most figyeljen mindenki a kivetítőre, és ordítsa mindenki, hogy

 

ukhhaiuhmooo oooohoorooghhoooo

 

És ordították.

 

Jó, akkor most ugyanez, és közben mindenki dobogjon a lábával, ütemre, egy, kettő!

 

Megpróbálom majd előkotorni a videót az internet gyomrából, bár DVD-n néztük, de nincs olyan, hogy valami digitális, és nincs fenn az interneten. Ami meg analóg, azt meg előbb bedigitalizálják, és úgy tolják fel a netre, ugye.

 

Addig ízelítőnek Ratatouille, ez sem kevésbé gyenge.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://cinna.blog.hu/api/trackback/id/tr531465587

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gabike 2009.10.21. 16:45:55

mar nem azert, de ez nagyon erdekesen hangzik.

kovetkezoleg meselek a nemzetkozi szervezetek eloadasrol amin eppen ulok. az is az.

nem, igazabol nem.

cinna 2009.10.21. 17:49:24

faradt lehetsz, nem jott at a cinizmus. vege van mar az oradnak?

gabike 2009.10.21. 17:53:49

kedves nezoink!

a 19 ora 56 perces idojarasjelentes kozben Wisshy Karoly valojaban felreertheto informaciot kozolt. Holnap nem eso lesz, hanem napsutes.

Koszonjuk!

(nem volt benne cinizmus, komolyan tok vicces lehet az ilyen...:))

aszekelyek 2009.10.21. 19:05:29

Az olyan őskövület, mint a mami például, némafilmen nött fel. Ami alá klimpírozták a mozivan , helyben egy rossz pianinón, a drámai és andalító dallamokat. Élüben. Úgyhogy én tudom. Meg azért is mert tizenévig zenéltem, színpadi művek alá is, meg azért, mert tanultam kis filmtörténetet:) Meg azért, mert akkor jártam a szinkronba, meg a hanglemezgyárba, mikor a többiek még nem nézhettek az esti mese után már tévét....
ez komoly!

Feldin · http://shootinginjapan.com/ 2009.10.21. 19:05:55

keress keress... engem ez nagyon érdekel.

cinna 2009.10.21. 23:05:33

sziv. biciklizik. csendben kussol.
ugye.
süti beállítások módosítása